Unijne logo produków ekologicznych

Od 1 lipca 2010 r. obowiązuje nowe logo rolnictwa ekologicznego. Logo musi być umieszczane na wszystkich paczkowanych produktach ekologicznych, które zostały wyprodukowane przez producentów państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z wymogami kontroli produkcji ekologicznej UE i które mają być wprowadzone do obrotu jako ekologiczne.

Logo do pobrania ze strony: https://agriculture.ec.europa.eu/farming/organic-farming/organic-logo_pl


ZNAKOWANIE UNIJNYM LOGO PRODUKTÓW EKOLOGICZNYCH – wymagania

Logo produkcji ekologicznej UE nadaje produktom ekologicznym UE spójną tożsamość wizualną. Ułatwia konsumentom rozpoznanie produktów ekologicznych i pomaga rolnikom we wprowadzaniu ich do obrotu w całej UE.

Logo produkcji ekologicznej można używać wyłącznie w przypadku produktów, które uzyskały certyfikat produkcji ekologicznej wydawany przez upoważnioną jednostkę certyfikującą lub organ kontroli. Oznacza to, że takie wyroby muszą spełniać surowe warunki dotyczące metody produkcji, przetwarzania, transportu i przechowywania. Logo można stosować wyłącznie na produktach, które zawierają co najmniej 95 proc. składników ekologicznych i ponadto spełniają inne surowe warunki w odniesieniu do pozostałych 5 proc. składników. Ten sam składnik nie może być obecny równocześnie w formie ekologicznej i nieekologicznej.

Obok logo produkcji ekologicznej UE musi być umieszczony numer jednostki certyfikującej, a także miejsce produkcji surowców rolnych wchodzących w skład produktu.

Umieszczając na opakowaniu unijne logo produkcji ekologicznej należy zwrócić uwagę m.in. na jego wielkość i kolor; dodatkowo usytuowanie numeru kodowego jednostki certyfikującej i oznaczenie pochodzenia surowca, a także rodzaj użytej czcionki.

 


Szczegółowe wytyczne zebrane zostały w przewodniku Unijne logo rolnictwa ekologicznego Pobierz.pdf


Na etykiecie, w świetle przepisów o rolnictwie ekologicznym poza logo musi również znaleźć się:

nr identyfikacyjny upoważnionej jednostki certyfikującej, który powinien być umieszczony w polu widzenia unijnego logo produkcji ekologicznej,

nazwa i adres producenta,

miejsce pochodzenia surowca (oznaczenie miejsca w którym wyprodukowano nieprzetworzone produkty rolnicze, z których wytworzono końcowy produkt). Wskazanie miejsca pochodzenia powinno być umieszczone bezpośrednio poniżej numeru identyfikacyjnego upoważnionej jednostki certyfikującej. Miejsce, w którym wyprodukowano ekologiczne surowce rolne wchodzące w skład produktu, należy wskazać w następujący sposób:

  1. „Rolnictwo UE”, jeśli surowiec rolny pochodzi z terenu UE;
  2. „Rolnictwo spoza UE”, jeśli surowiec rolny pochodzi z krajów trzecich;
  3. „Rolnictwo UE/spoza UE”, jeśli część surowców pochodzi z terenu UE, a część z krajów trzecich.

Wyżej wymienione oznaczenie „UE” lub „spoza UE” może być zastąpione lub uzupełnione nazwą kraju, jeśli wszystkie surowce, z których wytworzono produkt, wyprodukowano w tym kraju.

W wyżej wymienionym oznaczeniu „UE” lub „spoza UE” można nie uwzględniać składników występujących w małej wagowej ilości, pod warunkiem że łączna ich ilość wagowa nie przekracza 2% całkowitej ilości surowców pochodzenia rolniczego.

Wyżej wymienione oznaczenie „UE” lub „spoza UE” nie występuje w kolorze, rozmiarze ani formacie czcionki bardziej rzucającym się w oczy niż opis handlowy producenta.


POZA WYŻEJ WYMIENIONYMI ELEMENTAMI ETYKIETA MUSI ZAWIERAĆ WSZYSTKIE INNE ELEMENTY WYNIKAJĄCE Z PRZEPISÓW ODNOŚNIE ZNAKOWANIA PRODUKTÓW SPOŻYWCZYCH.


UNIJNE LOGO PRODUKTÓW EKOLOGICZNYCH – warunki stosowania

Logo jest obowiązkowe w przypadku większości produktów ekologicznych i musi być umieszczone zgodnie z określonymi zasadami. Ma to zapobiec dezorientacji konsumentów, pomóc utrzymać zaufanie do żywności ekologicznej i pomagać organom w prowadzonych przez nie inspekcjach.

Logo musi być zamieszczane na:

wszystkich pakowanych produktach spożywczych w UE, produkowanych i sprzedawanych jako produkty ekologiczne w UE.

Ponadto logo może być zamieszczane na:

  • produktach importowanych, jeżeli produkt jest zgodny z unijnymi przepisami dotyczącymi importu towarów ekologicznych,
  • produktach ekologicznych, które nie są pakowane,
  • produktach ekologicznych UE wprowadzanych na rynki państw trzecich,
  • materiałach informacyjnych kampanii społecznych poświęconych programowi produkcji ekologicznej (o ile logo nie wprowadza w błąd i nie sugeruje, że produkt nieekologiczny spełnia wymogi produktu ekologicznego).

Logo nie może być zamieszczane:

  • na produktach zawierających mniej niż 95 proc. składników ekologicznych,
  • w usługach żywienia zbiorowego, takich jak restauracje czy szpitale,
  • na produktach, które nie są objęte regułami produkcji ekologicznej, takich jak kosmetyki lub produkty pochodzące z łowiectwa i rybołówstwa,
  • na produktach na etapie „konwersji” (jeżeli metody produkcji ekologicznej zaczęły dopiero być wprowadzane i w glebie lub łańcuchu produkcji zwierzęcej mogą nadal być obecne substancje nieekologiczne).